Prevención da violencia de xénero: estratexia de intervención con homes

Desde o ano 2015, Fundación Mujeres e a Asociación para el Desarrollo Integral de la Mujer (APADEIM) están a traballar en Nicaragua no proxecto “Prevención de Violencia, mejora de la salud física y emocional y empoderamiento de las mujeres en 10 comunidades de El Viejo (Chinandega)”, cofinanciado pola Xunta de Galicia.

O obxectivo principal deste proxecto é o traballo coas mulleres, principalmente mulleres rurais, no fortalecemento das súas capacidades para o empoderamiento, a defensa e demanda dos seus dereitos sexuais e reprodutivos e o dereito a unha vida libre de violencia. Para a consecución deste obxectivo, é importante destacar o traballo que se realiza de maneira complementaria cos homes das comunidades, de face a fortalecer os procesos desenvolvidos coas mulleres e que estes non se convertan en obstaculizadores dos mesmos.

Os homes cos que se traballa no marco desta intervención teñen algún vínculo próximo ou afectivo coas mulleres do grupo meta principal (parella, pai, fillo, irmán, tío, sogro, xenro, etc.) e o traballo que se realiza con eles é, principalmente, de sensibilización e deconstrucciónde masculinidades machistas, facéndoos conscientes de achéguelos e beneficios da participación efectiva das mulleres na sociedade.

As actividades de capacitación que se realizan co grupo de homes beneficiarios do proxecto teñen como finalidade que estes coñezan as causas e consecuencias das desigualdades de xénero e as formas de discriminación e violencia contra as mulleres, facendo especial fincapé no relativo aos coidados da saúde física e emocional das mulleres.

O traballo en masculinidades é parte da estratexia para erradicar a violencia de xénero, o cal leva un proceso de sensibilización que fai énfase no cuestionamiento e reflexión para a deconstrucción da masculinidad tradicional, visibilizando aos homes como suxeitos de cambio desde unha responsabilidade persoal e colectiva. Trátase de promover novas prácticas nos homes relacionadas co respecto dos dereitos sexuais e reprodutivos das mulleres, fomentando o exercicio dunha sexualidade responsable, así como o establecemento de relacións afectivas, equitativas e respectuosas coas mulleres.

A metodoloxía implementada é vivencial, participativa, lúdica e reflexiva onde se desenvolven actividades como:

• formación sobre xénero, violencia baseada en xénero e saúde sexual reprodutiva
  • grupos de reflexión entre homes
  • feiras de divulgación
  • mobilizacións comunitarias
  • intercambios de experiencias e encontros intercomunitarios

Durante este proceso promóvense os cambios de coñecementos, actitudes e prácticas nos homes en canto á maneira de exercer a súa masculinidad, coa finalidade de cuestionar os roles socialmente asignados e a creación de novas alternativas baseadas no enfoque de dereitos.

Entre os principais resultados atopados até o momento cabe destacar: a participación e permanencia de homes nestes espazos onde se promove o respecto dos dereitos das mulleres; a utilización do diálogo como alternativa na resolución de conflitos e a toma de decisións consensuadas na parella; a aprendizaxe de medidas de protección ante as infeccións de transmisión sexual e embarazos non planificados; mellora nas relacións de parella e na familia así como unha maior integración dos homes nas responsabilidades do traballo doméstico, en accións de prevención da violencia baseada en xénero e de demandas promovidas polas mulleres polo acceso á xustiza.

Por tanto, aínda que a fase I do proxecto finalizou a data 30 de novembro e, sendo conscientes do estratéxico deste tipo de intervencións, desde Fundación Mujeres continuaremos traballando nesta liña de cara á consecución de relacións igualitarias entre homes e mulleres e a erradicación da violencia de xénero nunha segunda fase de intervención coas mesmas comunidades, proxecto aprobado e cofinanciado tamén pola Xunta de Galicia.

Prevención da violencia de xénero: estratexia de intervención con homes